
Líder, ktorý vie správne vykonávať svoju rolu, je na nezaplatenie. Vieme to aj my v Toastmasters, a preto organizujeme tzv. COT školenia. Čo je skratka COT? Je to „Club officier training“ – tréning členov vedenia klubov. Náš klub vyslal 5 zástupcov. Boli sme jedna z najväčších delegácií. Agenda školenia obsahovala 3 hlavné body:
1. Hodnotenie klubov vedením

Členovia vedenia hodnotia kvalitu svojich klubov.
Prvou úlohou bolo zhodnotiť, ako sa nášmu klubu darí plniť „Momenths of Truth“. Po slovensky „Momenty pravdy“. Zjednodušene povedané: sú to ukazovatele kvality stretnutí a zároveň celkovo klubu. Hodnota nám vyšla na 76 %, čo je dobrý výsledok, no zároveň nám to ukazuje priestor na zlepšovanie. Máme rezervy v propagácii klubu v médiách a konverzii hostí na členov. Súčasťou toho bola zaujímavá aktivita. Mali sme zapojiť svoju kreativitu a ohodnotiť klub pomocou dvoch kariet jednej hry. Vybrali sme kartu kľúč a kocúr v čižmách. Kľúč symbolizuje náš klub ako kľúč k odomknutiu schopností našich členov. Kocúr v čižmách zase symbolizuje naše múdre nápady. Video, ako som to zhodnotil, nájdete v odkaze na konci článku.
2. DCP body a diskusia o problémoch v kluboch
DCP body – „Distinguished club points“ – sú body, ktoré číselne vyjadrujú kvalitu klubu. Klub môže dosiahnuť maximálne 10 bodov a je možné ich získať v 4 kategóriách:
- Vzdelávanie – 6 bodov
- Získavanie nových členov – 2 body
- Školenia členov vedenia – 1 bod
- Administratíva – 1 bod
Prediskutovali sme, aké problémy trápia kluby. Väčšinu klubov trápi malá členská základňa a nízka motivácia členov sa vzdelávať. My v Toastmasters Žilina tieto problémy takisto zaznamenávame. Máme u nás niekoľko členov, ktorí sa posúvajú raketovo vpred, tých je približne polovica. Druhá polovica stagnuje. Potrebujeme odsledovať, prečo je to tak. Členská základňa je počtom podpriemerná. V ďalšom období budeme klásť silný dôraz na členstvo a rast hlavne nových členov.
Veľmi ma zaujal systém VAK, na základe ktorého hodnotia obchodníkov. Ním môžeme hodnotiť aj naše kluby:
V – Výkon – Odzrkadľuje sa v počte DCP bodov
A – Aktivity – Robíme správne aktivity?
K – Kompetencie- Máme na tieto aktivity kompetencie?
3. Workshop o spätnej väzbe:
Tento workshop viedla zakladateľka, členka a v súčasnosti pokladníčka žilinského klubu Lenka Tarábková. Spätná väzba je jedným z princípov fungovania Toastmasters. Potrebujeme ju vedieť dávať, takisto aj prijímať. Rozoberali sme hlavne spôsob jej dávania a dôvody, prečo nie je správne dávať spätnú väzbu v emócii. Takisto nie je správne zamiesť konflikt pod koberec. Hovorili sme, ako na základe kvalitnej a konkrétnej spätnej väzby vieme konflikt vyriešiť tak, aby z riešenia mali úžitok obe strany. Potrebujeme si uvedomiť, že pri konflikte nie je problém tá druhá osoba, ale situácia ktorú riešime, a tá osoba je v tom náš spojenec.
Po ukončení záverečnej časti sme ešte diskutovali voľne a v priateľskej atmosfére. Čakajú nás veľké výzvy. Najväčšou bude pre nás zorganizovanie súťaže v medzinárodných prejavoch a hodnoteniach, ktorá prebehne u nás v Žiline už 1. apríla.
Ďakujem Division directorovi Andrejovi Mažárymu, Area directorom Martinovi Pagáčovi a Ľubošovi Bahorcovi za zorganizovanie tohto školenia. Veľká vďaka patrí všetkým členom vedenia, ktorí sa zúčastnili a aktívne zapojili.
Ivan Lazor, prezident klubu Toastmasters Žilina